In veertig dagen op weg naar Pasen

Door Alie de Vos-Koelewijn

De boeken van Jos Douma staan niet op zichzelf. Uit al zijn publicaties en gelijknamige website is een duidelijke doelgerichtheid te merken. Hij roept op en moedigt mensen aan, zich helemaal op Christus Jezus te concentreren. Totale overgave aan Hem. Jezus ontdekken en Jezus uitstralen zijn de begrippen die hij gebruikt om zijn boodschap vorm te geven. Zijn nieuwste boek heet Op weg naar Pasen. 'Jezus Christus is onze gekruisigde en opgestane Heer! Dat is het centrum van het evangelie', zo begint de inleiding.
De handreiking van Jos Douma, om bewust toe te leven naar Pasen, is een goed streven. Want tijd en onrust zijn anno 2006 vijanden geworden die ons mensen beletten om stil te staan voor en te wachten op God. Het onderwerp van dit boek past helemaal in de missie die Jos Douma heeft: Jezus Christus in zijn volheid laten zien. Laten doordringen in mensenlevens wat de grootste realiteit is namelijk dat Hij nu de Levende is. Alleen geloof in Jezus Christus maakt ons rechtvaardig voor God.

Verwonderd
Deze bundel wil ons helpen dat geloof te verdiepen.
Een paar voorbeelden. De overdenking op Goede Vrijdag naar aanleiding van Matteüs 27:46: 'Goede Vrijdag vieren betekent: er intens verwonderd over zijn dat Vader, Zoon en Geest voor een tijd de gemeenschap verbreken om ons op te kunnen nemen in hun gemeenschap. Want Jezus wordt verlaten opdat wij nooit meer verlaten zouden worden.'
De overdenking over Gods nabijheid. 'Jezus Christus is gekomen om te sterven voor onze zonde. Maar wat is nu het diepste wezen van de zonde? Dat we los van God proberen te leven en dat we zodoende zijn nabijheid ontberen. Zonde is: Gods tegenwoordigheid missen. Zonde is: God niet eren om zijn heerlijke aanwezigheid. Zonde is: vreugdeloos leven omdat je weigert in het licht van zijn heerlijkheid je weg te gaan. Jezus kwam om dat allemaal weer mogelijk te maken. Want dit is genade: God kennen als de gunnende en gevende God, als degene die je liefdevol aanneemt en omarmt.'
Dit zijn woorden die je méénemen. Teksten die je ondergaat. Je wordt ondergedompeld in een warm bad van overgave. Leerstellige vragen zouden dit proces teniet doen. Vragen over drie-eenheid en Jezus' werk en persoon komen niet naar boven. Uit bovenstaande aanhalingen spreekt de verwevenheid van deze dingen.
Alleen op pag. 51 lijkt Douma Jezus boven God te zetten als hij zegt: 'Meer nog dan zijn Vader is de Zoon bij uitstek de herder die alles geeft voor zijn schapen.' Maar dat kan hij toch niet echt bedoelen omdat hij ook zegt op pag. 12, naar aanleiding van Johannes 3:16: 'God heeft echt alles voor de wereld over.' In de bijbel blijft de verhouding tussen Vader, Zoon en Geest een mysterie. Door deze manier van zeggen wordt dit geheimenis voor mij groter. Mogelijk kan Jos Douma in een volgend schrijven hier aandacht aan geven.

Lofprijzing
De indeling van het boek is overzichtelijk. Elke bladzijde heeft een bijbeltekst, een korte overdenking en een gebed van één regel. Jos Douma gebruikt weinig woorden om, bij de lezer, de overgave aan God en de verwondering over Christus ruimte te geven.
De thema's die aan bod komen zijn: De grote liefde van God die zijn Zoon voor ons gaf. Het lijden en sterven van Christus. Psalmen die gaan over zonde, lijden en schuld en over de verlossing daarvan. Teksten uit het Nieuwe Testament over zelfverloochening en kruisdragen. Teksten uit Johannes en Matteüs met opvallende uitspraken en gebeurtenissen op weg naar het kruis.
Deze handzame overdenkingsbundel wil aanzetten, in de 'veertigdagentijd' voor Pasen, tot aanbidding en lofprijzing. Dat kan persoonlijk maar ook als gemeente. Aan het eind geeft het boek aanwijzingen voor een gemeenteproject.
Ik wil dit boek dus hartelijk aanbevelen.